13-06-2024 04:25:53 კონფლიქტები ,პოლიტიკა
რუსეთს რომ რაც მეტს დაუთმობ, მით მეტს მოგთხოვს და მხოლოდ ძალის ენა ესმის, საქართველოში უმრავლესობას კვლავინდებურად გვახსოვს, მაგრამ ზოგიერთებს აშკარად დაავიწყდათ, ან არ აწყობთ, ახსოვდეთ. ამ აქსიომად ქცეული ორსაუკუნოვანი ემპირიული დასკვნის მორიგი ნათელი დასტურის მომსწრენი გავხდით დღესაც, როცა მოსკოვი მედიაში გავრცელებულ არაოფიციალურ ინფორმაციას გამოეხმაურა ორი ქვეყნის ხელისუფლებებს შორის დიპლომატიური ურთიერთობების აღდგენის საკითხზე აქტიური მუშაობის მიმდინარეობის თაობაზე.
საუბარია ოპოზიციურ ტელეარხ "მთავარის" მიერ 11 ივნისს ინფორმირებულ წყაროებზე დაყრდნობით გავრცელებულ ინფორმაციაზე, რომელსაც მეორე დღეს ერთ-ერთი უმსხვილესი პროკრემლისტური ტელეგრამ-არხის - BRIEF-ის ანალოგიური შინაარსის ცნობაც მოჰყვა. "საქართველოსა და რუსეთში ორი ქვეყნის საელჩოების მუშაობის აღდგენა მხოლოდ დროის საკითხია" - განუცხადეს BRIEF-ს ჯერ ქართულ დიპლომატიურ წრეებში, ხოლო შემდეგ - თბილისში შვეიცარიის საელჩოში, რომელიც საქართველოში რუსეთის ინტერესებს წარმოადგენს.
"ქართულ ოცნებაში" რუსეთთან დიპლომატიური ურთიერთობების შესაძლო აღდგენის თემაზე საუბარი დიდად არ სურთ. ამ დრომდე დუმს საგარეო პოლიტიკური უწყებაც. თავის მხრივ, რუსეთის საგარეო უწყებამ მედიაში გავრცელებულ ინფორმაციას "ქართული ოპოზიციური არხების ფეიქი" უწოდა.
თუმცა გვაძლევს კი ეს სიმშვიდის საფუძველს? - ნაკლებად, რადგან:
საქართველოს მმართველი პარტიის წარმომადგენლები წლების განმავლობაში გვარწმუნებდნენ, "დეოკუპაციამდე რუსეთთან დიპლომატიური ურთიერთობების აღდგენაზე საუბარი გამორიცხულიაო". არავითარი დეოკუპაცია ჯერ არ მომხდარა და მეტიც, მოსკოვს აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონის საქართველოსთვის დაბრუნება აზრადაც არ აქვს. პირიქით, კრემლი აქტიურად აგრძელებს საქართველოს ოკუპირებული რეგიონების ანექსიის პოლიტიკას, რადგან ისინი სათავისოდ უნდა და არა თბილისისთვის დასაბრუნებლად. შესაბამისად, საქართველოს ხელისუფლების ნებისმიერი წარმომადგენელი, რომელიც უკვე ცდილობს ან უახლოეს თვეებში დაიწყებს მცდელობებს, ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენით დაგვაიმედოს, უბრალოდ ცრუობს. აგერ, ახლახანს საქართველოს პრემიერ-მინისტრ ირაკლი კობახიძის წინასაარჩევნო დაპირებას "2030 წლისთვის ევროკავშირში აფხაზი და ოსი და-ძმებითურთ გაწევრიანების" თაობაზე მოსკოვიდან მყისიერად დასცინა ჯერ სენატორმა გრიგორი კარასინმა, შემდეგ - საგარეო საქმეთა სამინისტროს სპიკერმა მარია ზახაროვამ, დღეს კი - დეპუტატმა კონსტანტინე ზატულინმა, რომლის განცხადებით, "რუსეთის მიერ აფხაზეთისა და სამხრეთ ოსეთის აღიარების გაწვევა გამორიცხულია".
ის კი არადა, რუსეთის ხელისუფლება არა მარტო ცალკე აღებულ სოხუმსა და ცხინვალს, მთელს საქართველოსაც იმ ახალი იმპერიის ნაწილად მოიაზრებს, რომლის შენებასაც მაშინვე შეუდგება, თუ, ღმერთმა არ ქნას, უკრაინა ომს წააგებს. ამ იმპერიის ჩამოყალიბების განზრახვა კრემლს ღიად აქვს გაცხადებული და პერიოდულად ემუქრება კიდეც "ურჩ" პოსტსაბჭოთა ქვეყნებსა და მათ ყოფილ ავტონომიებს, ხოლო დამყოლებს "პრაგმატულობისთვის" აქებს და როგორც კანონმდებლობის, ისე მმართველობის სტილის, საგარეო პოლიტიკის, ეკონომიკისა და ყველაფერ დანარჩენის რუსეთისასთან ჰარმონიზაციას აიძულებს.
სწორედ ამას ვადევნებდით ბოლო წლებში თვალს აფხაზეთში, რომელსაც მოსკოვმა "ერთიანი სოციალურ-ეკონომიკური სივრცის ფორმირების მიზნით კანონმდებლობების ჰარმონიზაციის" 45-პუნქტიანი გეგმა გაუგზავნა, - სხვათა შორის, "უცხოეთის აგენტების შესახებ" კანონპროექტის ჩათვლით. ადგილობრივი მოსახლეობის მნიშვნელოვანი ნაწილი ამ გეგმის რეალიზებას შეძლებისდაგვარად ეწინააღმდეგება. მადლობა ღმერთს, აფხაზურ "პარლამენტშიც" ჯერ კიდევ შემორჩნენ ეროვნულად მოაზროვნე ცალკეული ადამიანები - და როგორც "უცხოეთის აგენტების შესახებ" რუსული ინიციატივა, ისე 45-პუნქტიანი გეგმით გათვალისწინებული რიგი სხვა საკითხებიც ამ დრომდე ჰაერშია ჩამოკიდებული. თუმცა "პრეზიდენტ" ასლან ბჟანიას გუნდი, რომლის მთავარ ინტერესს ძალაუფლების შენარჩუნება წარმოადგენს, მოსკოვური დავალების შესასრულებლად ძალ-ღონეს არ იშურებს და ბოლო დროს "სუვერენიტეტის რუსეთისთვის ნაწილობრივი დათმობის აუცილებლობის" შესახებაც აკეთებს განცხადებებს - აქაოდა, ენგურსგაღმელებს "რევანშის იდეაზე ხელი არ აუღიათ, თავდასხმის შემთხვევაში საკუთარი ძალით ქართველებს ვერ გავუმკლავდებით, ერთადერთი გამოსავალია, სუვერენიტეტი რუსეთს ვუწილადოთ, მე კი - მოქმედი ხელისუფლება - ერთადერთი ძალა ვარ, რომელიც ახლა ომისგან გიცავთო".
ხომ არ გეცნოთ რაიმე? დიახ, დიახ, ანალოგიურ მოვლენებს ვადევნებთ ახლა თვალს ენგურსგამოღმაც: აქაც "პრაგმატულმა" ხელისუფლებამ, რომელიც ასევე ყველა ხერხითა და მეთოდით ძალაუფლების შენარჩუნებაზეა კონცენტრირებული, ძალით გაიტანა "უცხოეთის გავლენის გამჭვირვალეობის შესახებ "არარუსული" კანონიც, "არარუსული" ანტი-ლგბტ ინიციატივაც, ისევე, როგორც საკანონმდებლო თუ არასაკანონმდებლო სახის არაერთი სხვა "არარუსული" გადაწყვეტილება და ბჟანიას მსგავსად, "მხოლოდ ის გვიცავს ომისგან"... კონსტიტუციის უხეში დარღვევით საქართველოს ევროპული და ევროატლანტიკური ინტეგრაციის კურსის ფაქტობრივი ჩაჩეხვაც, რომელსაც მხოლოდ მოსკოვიდან უკრავენ ტაშს, ასევე "მშვიდობის შენარჩუნების აუცილებლობით" "მართლდება". და გამალებული ანტიდასავლური პროპაგანდაც სიტყვა-სიტყვით ემთხვევა რუსულს, რომელიც თავად რუსეთის გარდა, კრემლის ყველა სატელიტი რეჟიმისგანაც გვესმის - იქნება ეს სირიაში, ბელარუსში, თუ სოხუმსა და ცხინვალში - ყველგან, სადაც ავტორიტარული თუ დიქტატორული რეჟიმებისთვის ძალაუფლების შენარჩუნების ერთადერთი "ზურგი" პუტინის რუსეთია...
თბილისის "პრაგმატული" დამყოლობის სანაცვლოდ რომ მოსკოვი სოხუმისა და ცხინვალის დაბრუნებას არ გვიპირებს, უკვე აბსოლუტურად ნათელია. მაგრამ ეგებ სხვა კუთხით მოგვცა "ოცნების" მიერ დეკლარირებულმა "სტრატეგიული თმენის პოლიტიკამ" რაიმე შედეგი? დიახ, შედეგი ნამდვილად სახეზეა, მაგრამ ვშიშობ, მხოლოდ უარყოფითი და მეტიც - შესაძლოა, საბოლოო ჯამში, დამღუპველიც კი ჩვენი ქვეყნისათვის. და თუ საბოლოო ჯამი ჯერ ვარაუდის დონეზეა, დღევანდელობის შეფასება უკვე ნამდვილად შეგვიძლია. შემოვიფარგლები შედეგების მხოლოდ მოკლე, ზოგადი ჩამონათვალით:
ახლა ვნახოთ, ხელისუფლების “პრაგმატული” დამყოლობის რა შედეგი გვაქვს ამ მასალის საინფორმაციო საბაბის - რუსეთ-საქართველოს შორის დიპლომატიური ურთიერთობების შესაძლო აღდგენის მიმართულებით. მას შემდეგ, რაც 2008 წლის სრულმასშტაბიანი აგრესიისა და მალევე სოხუმისა და ცხინვალის აღიარების გამო თბილისმა მოსკოვთან დიპლომატიური ურთიერთობები გაწყვიტა, რუსეთიდან პერიოდულად ისმოდა დიპურთიერთობების აღდგენისკენ მოწოდებები, თანაც ყოველგვარი პირობების გარეშე: "ჩვენ არ გაგვიწყვეტია, ქართულმა მხარემ გაწყვიტა, თორემ ჩვენ ამის მომხრენი არასდროს ვყოფილვართ და მხოლოდ მივესალმებით აღდგენასო". თავის მხრივ, თბილისი ყოველ ჯერზე იმ პოზიციას აფიქსირებდა, რომ რუსეთის მიერ საქართველოს ტერიტორიების დეოკუპაციამდე დიპლომატიური ურთიერთობების აღდგენაზე საუბარიც კი ზედმეტი იყო... ნეტავ იმ დროს... დღეს ფაქტობრივად სრულ საერთაშორისო იზოლაციაში მოქცეულ მოსკოვს, რომელიც კავკასიაზეც კარგავს კონტროლს და ამავდროულად მსხვილი რეგიონალური ეკონომიკური პროექტების მიღმაც რჩება, ჰაერივით სჭირდება საქართველო, განსხვავებით თავად საქართველოსგან, რომელსაც რუსეთთან დაახლოებამ უკვე მიაყენა მნიშვნელოვანი სარეპუტაციო, პოლიტიკური, ეკონომიკური ზიანი, საგრძნობლად გაზარდა რისკები უსაფრთხოების თვალსაზრისითაც, ხოლო მთელი ცივილიზებული მსოფლიოს თვალში ტოქსიკურად ქცეულ რუსეთთან დიპლომატიური ურთიერთობების აღდგენა ისედაც საგრძნობლად შელახულ საერთაშორისო რეპუტაციასაც საბოლოოდ დაუსამარებდა და მომავალსაც. და აი, ამ ვითარებაში მოსკოვი აქეთ გვიყენებს პირობებს დიპლომატიური ურთიერთობების აღსადგენად!
კერძოდ, როგორც 12 ივნისს, დიპურთიერთობების შესაძლო აღდგენისთვის მზადების შესახებ მედიაში გავრცელებული ინფორმაციის კომენტირებისას რუსეთის სახელმწიფო სათათბიროს დსთ-ის საქმთა კომიტეტის თავმჯდომარის მოადგილემ კონსტანტინე ზატულინმა განაცხადა, “დიპურთიერთობების აღდგენა ორივე ქვეყნის ინტერესშია, თუმცა ღიად რჩება მთავარი კითხვა - გაითვალისწინებს თუ არა თბილისი იმას, რაც დღემდე დიპურთიერთობების აღდგენისთვის მთავარ დაბრკოლებას წარმოადგენდა, კერძოდ, იმ ფაქტს, რომ რუსეთი აფხაზეთსა და სამხრეთ ოსეთს დამოუკიდებელ სახელმწიფოებად აღიარებს”…
ანუ, ახლა მოსკოვი თბილისს დიპლომატიური ურთიერთობების აღსადგენად არა მარტო თავად უყენებს პირობებს, არამედ მოითხოვს ზუსტად იმის საწინააღმდეგოს, რასაც თბილისი მოითხოვდა მთელი ამ წლების განმავლობაში: კრემლს სურს, არც მეტი, არც ნაკლები, საქართველოს ხელისუფლებას სოხუმისა და ცხინვალის “დამოუკიდებლობა” აღიარებინოს!…
მანამდე კი შესასრულებელი გვექნება კიდევ ერთი პირობა - “ოკუპირებული ტერიტორიების შესახებ” კანონის გაუქმება, რაზეც ასევე ზატულინმა მიანიშნა: “საქართველოში არსებობს და პერიოდულად მწვავდება ნადირობა რუსეთის იმ მოქალაქეებზე, რომლებიც მხარს უჭერენ აფხაზეთისა და სამხრეთ ოსეთის დამოუკიდებლობას, ან ნამყოფები არიან იქ, ასეთი კი რუსეთში უმრავლესობაა - არა მარტო პოლიტიკოსები, არამედ რიგითი მოქალაქეებიც, რომლებიც აფხაზეთში უბრალოდ დასასვენებად ჩადიან. დიდი ხანია, დროა, ეს გამოსწორდესო”.
ზატულინის კოლეგამ ვიქტორ ვოდოლაცკიმ კი მიანიშნა იმაზე, რომ ამჯერად თბილისს საკუთარი პირობების წაყენების შესაძლებლობა აღარ აქვს და დიპლომატიური ურთიერთობები ყოველგვარი წინაპირობების გარეშე უნდა აღადგინოს:
“შესაძლოა, ოფიციალური თბილისისთვის არცთუ კომფორტული გახდა ევროპისკენ მიმავალ გზაზე სიარული… ყველას ხომ მშვენივრად ესმის, რომ რუსეთი სტაბილური პარტნიორია და მასთან პარტნიორობა საქართველოს განვითარების შესაძლებლობას მისცემს… თუკი თბილისი ოფიციალურად მოგვმართავს, მის შემოთავაზებებს, ბუნებრივია, განვიხილავთ. მაგრამ ვფიქრობ იქ არავითარი დაბრკოლებები ან მოთხოვნები არ უნდა იყოსო”….
ასეთია, ბატონებო, მათი „პრაგმატული პოლიტიკის“ შედეგები, ვინც დაივიწყა, ან აწყობს, დაივიწყოს, რას წარმოადგენს რუსეთი, რომელიც ყოველი დათმობის შემდეგ კიდევ უფრო მეტს ითხოვს და “პარტნიორები” ან ვასალებად წარმოუდგენია, ან სულაც “დიადი რუსული იმპერიის” ახალ სუბიექტებად.